Suli Szamuráj - Országos Shiatsu Egyesület
A Shiatsu Egyesület célja a shiatsu terápia partner- és önkezelő módszereinek népszerűsítése, valamint az érintés jelentőségének, közérzetjavító, egészségmegőrző hatásainak megismertetése minden korosztállyal.
shiatsu, egyesület, suli szamuráj, szamuráj masszázs, érintés, iskolai masszázs, pontnyomás, ujjnyomás
21426
page-template-default,page,page-id-21426,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Suli Szamuráj

A szamuráj masszázs program a Németországban már működő iskolai masszázstanítás magyarországi megvalósítását tűzte ki célul. www.samurai-shiatsu.de

Alapja egy hat és tizenkét év közötti gyermekek részére iskolai körülmények között is végezhető speciális shiatsu masszázsfogásokból összeállított játékos gyakorlatsor, amely az egészségmegőrzést, a koncentrációs képesség javítását és az egészséges testtartás támogatását szolgálja. A technikákat gyermekbarát módon, kifejezetten az iskolai hétköznapokra fejlesztették ki, intézményekben való felhasználhatóságát az is elősegíti, hogy a japán masszázsformákat mindig felöltözve végzik.

A program könnyen kivitelezhető, a diákok rövid időn belül önállóan és hatékonyan tudják végezni a gyakorlatokat, melyek rendszeres használatával enyhül a stressz, javul a figyelem, csökken a dolgozatok, vizsgák miatti félelem. A gyermekek a masszázs gyakorlásával megtanulják, hogyan segíthetnek maguknak és környezetüknek előremutató változásokat elérni. A Suli Szamuráj programban a gyermekek önmagukat és egymást kölcsönösen „veszik kézbe”, ezáltal megtanulják, hogy aktívan tehetnek valamit önmagukért és egymásért.

A program nagy hangsúlyt fektet az egymás iránti tisztelet és figyelem elmélyítésére, amely a későbbiekben megmutatkozik mind az egyes tanulók iskolai hétköznapjaiban, mind az osztályközösség hangulatának változásában. A gyerekek otthon családi körben is szívesen használják „masszázstudásukat”, ezáltal ez a módszer is erősíti a családok mindennapjaiban az összetartozás és egymásról való gondoskodás közösségi élményét.

Pedagógusok tanúsítják, hogy a Suli Szamuráj program rendszeres végzése a tanítás keretein belül még egy évvel a program elsajátítása után is örömöt és lelkesedést vált ki a gyermekekből. Ennek eredménye, hogy sok diáknál javulnak a motorikus és a grafomotorikus képességek, (a jó kézügyesség közvetlenül hat a gyermek nyelvi képességeire), és a program további pozitívumaként új osztályszellem alakul ki.

A jótékony hatásokkal járó Suli Szamuráj projekt nem csak iskolákban, hanem más intézményekben is használható: gyermekgondozási intézmények, sportklubok, zeneiskolák, családi programok, idősotthonok stb. Az idősek számára a program speciálisan átalakításra került, és így az önbecsülés támogatását, valamint a demenciával élő emberek részére a fizikai és szellemi mobilitás elősegítését is célozza.

Miért van szükség a programra?

A Suli Szamuráj program problémának tekinti, hogy az iskolás gyerekek a növekvő mozgáshiány mellett egyre kevésbé érzékelik saját testüket, és a rájuk nehezedő teljesítményelvárások, illetve a tartási nehézségeikből következő „problémabélyegek” hosszú távon meghatározzák iskolai pályafutásukat és önértékelésüket. A program alapgyakorlatai ezért a koncentrációs képesség javítását és az egészséges testtartás támogatását tűzik ki fő célként.

A Suli Szamuráj egy gyakorlatorientált program, ami mozgásra és az érzékelésre tanít: a „szamuráj gyakorlatok” végzése közben a gyerekek levezetik a feszültséget, pihennek, ami egyben mozgást is jelent, és amikor visszatérnek az eredeti tevékenységükhöz feldobottak és éberek lesznek. Ezen kívül a gyerekek játékos módon ismerik fel saját hatékonyságukat: megtanulják, hogy egyszerű eszközökkel mit tudnak elérni önmagukban és másokban.

Kinek ajánlott?

A Suli Szamuráj program célcsoportja a kisiskolás korosztály. Ez a korosztály a korábbi nyugodt óvodás évek után hirtelen nagy kihívásokkal és teljesítmény-elvárásokkal találja szemben magát. A gyerekek ebben a korban az iskolai teljesítményük alapján határozzák meg magukat. Ha egy gyerek kevés sikerélményt ér el, és a szülők is elégedetlenek vele, az egész iskolai pályafutását és az önértékelését is hosszú időre meghatározhatja.

A program fő célcsoportja mellett a kisgyermekeket tanító pedagógusokat és a gyerekek szüleit is érinti. Az eddigi gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy mind a szülők, mind a tanárok örömmel vesznek részt a programban, hiszen a program elsajátítása után rövid időn belül érzékelhetőek jótékony hatásai az iskolai és az otthoni környezetben.

Mi a program gyökere, milyen szellemiség húzódik meg mögötte?

A program technikai elemei a shiatsuból és az ammából, két japán eredetű manuális kezelési formából származnak. A shiatsu fontos alapelve az egymással való tiszteletteljes bánásmód és a határok betartása. Ez a Szamuráj programra is érvényes. Ezért minden kezelés előtt elhangzik a kérdés: Megérinthetlek? A kezelés végén pedig a kezelő köszönetet mond a kezeltnek. A kezelés alatt is folyamatosan rá kell kérdezni a kezelt igényeire. Ezáltal egyrészt a kezelt gyermek ráérez a saját szükségleteire, és meg is tanulja kifejezni őket. Másrészt a kezelő gyermek megtanulja a másik határait tiszteletben tartani. Így a nyugtalan gyermekek is, akiknek esetleg nehézséget okoz a saját erejüket kordában tartani, képessé válnak figyelemmel, gondosan nyúlni a másikhoz.

Hogyan hat a Suli Szamuráj program a programot végzőre?

A jó kézügyesség közvetlenül hat a gyermek nyelvi képességeire. Ezt a tudást a Suli Szamuráj program ki is használja. Az a gyermek, aki a kezelést végzi, számos különböző mozdulatsort hajt végre a kezeivel. Ezek a mozdulatok éppúgy, mint az önkezelési módszerek, a száj környékének izomzatára hatnak. Talán Te is megfigyelted már saját magadon, hogy nagy erőkifejtést igénylő tevékenységek végzése közben, például egy rongy kifacsarásakor, vagy ha erősen kell összpontosítanod, összeszorulnak az ajkaid, vagy mozgatod a nyelved. Gyermekeknél is megfigyelhető, hogy ha nagyon koncentrálnak, öntudatlanul is mozgatják a nyelvüket. Itt mutatkozik meg az összeköttetés a kéz motorikája, illetve a száj és a nyelv motorikája között. Japán nézőpontból minden ujj összeköttetésben áll a gerincoszlop egy bizonyos részével, ezért az ujjak kezelésével mobilizálható a gerinc, lazulnak a szem és az arc izmai.

Milyen hatással van a Suli Szamuráj program az osztályközösségre?

Az osztály légköre érezhetően megváltozik. A program végzése során begyakorolt tisztelet és figyelem, mint viselkedésminta áttevődik az egymással való érintkezésre, az iskolai hétköznapokra és az osztályközösségre is. A gyermekek megtanulják, hogy a másikat csak annak engedélyével érinthetik meg, és ily módon az egymással való tiszteletteljes bánásmód érezhetően megerősödik.

Ezt remekül megvilágítja a következő kis történet, melyet egy gimnázium igazgatónője figyelt meg: két kiskamasz fiú – mint ez gyakran megesett – szóváltásba keveredett, és a dolog tettlegességig fajult. Ebben a pillanatban csatlakozott hozzájuk egy osztálytársnőjük. A két vitatkozó közé állt azzal az érvvel, hogy a szamurájok nem verekszenek egymással, máshogy oldják meg a konfliktusaikat. És ez hatott! Az ezt követő beszélgetésben hármasban más megoldásokat kerestek a konfliktus kezelésére, és találtak is.

Ki sajátíthatja el a Suli Szamuráj programot?

A Suli Szamuráj programot könnyű megtanulni, semmilyen előzetes ismeret nem szükséges hozzá. Úgy tapasztaljuk, hogy a gyermekek 5-től 12-13 éves korig hamar a program szakértőivé válnak. Mivel a gyermekek igen gyorsan megérzik a pozitív hatásokat, ők maguk kezdeményezik a masszázs gyakorlását.

A program végrehajtásának elsajátítására egy kiképzett tréner három héten át heti egyszer tart egy 45 perces foglalkozást az iskolában, és begyakoroltatja a programot a diákokkal és a tanárokkal. Az oktatások az osztályteremben történnek, ahol a padokat, székeket nem kell elmozdítani a helyükről.

Mennyi időt vesz igénybe a program elvégzése?

A program nem igényel semmilyen előkészületet, nem kell átrendezni sem a padokat, sem a székeket. Egy teljes folyamat maximum 8 percet vesz igénybe. Mivel a gyermekek kölcsönösen kezelik egymást, az időráfordítás összesen kb. 16-20 perc. Ez első pillantásra sok időnek tűnhet, de a gyakorlatok rendszeres végzése esetén az eredmények azt mutatják, hogy ez nem kárba veszett idő. A gyakorlati tapasztalatok alapján speciális rövid programokat fejlesztettünk ki. Különösen az önkezelési gyakorlatoknak egészen csekély az időigényük. A gyermekek gyakran személyes szükségleteik szerint, a tanítás megszakítása nélkül végeznek el önállóan egy-egy rövid gyakorlatot. Ezáltal újból és újból meg kell válaszolniuk a kérdést: mire van most épp szükségem? Mi használ nekem? Ezek kérdésfeltevések az egészséges életvezetés fontos alapkövei. Ha csak heti egyszer elvégzik a programot az osztályban vagy a napköziben, már pozitív változásokat érhetnek el.

Miért „szamuráj”?

Karin Kalbanter-Wernicke, gyermek fizioterapeuta és shiatsu oktató, aki férjével – Thomas Wernicke, általános gyermekorvos – közösen alkotta meg a szamuráj iskolai programot, így magyarázza: „A japán szamuráj szó eredeti jelentése szolga, társ, védelmező. Ennek alapján a program során célunk megtanítani a gyerekeknek, hogy ők és mi, együtt meg tudjuk változtatni őket, de ehhez az ő segítségük is kell. Így egyre növekszik bennük az az érzés, hogy »Erősek vagyunk!«. Ebben az összefüggésben a szamuráj szó varázsigeként működik. Függetlenül attól, hogy fiú vagy lány, vagy milyen nemzetiséghez tartoznak, mind ismerik a koncepciót, és izgalmas és érdekes dolognak tartják, hogy szamurájjá válhatnak.”

Mi történik a masszázs során?

A Suli Szamuráj lényege első sorban kézzel történő érintés két diák között kölcsönösen. Miután a két gyerek megegyezett, hogy egyenrangú partnerek és biztosították egymást, hogy kérik és elfogadják az érintést, az egyik egy székre támaszkodik, a másik pedig erőteljesen érinti a hátát, karjait és a fejét. Minden gyakorlat gyermekbarát érintésekkel dolgozik és a képzeletet is megdolgoztató neveket használ, mint „A szamuráj, a medve és a tigris találkoznak” vagy „A szamuráj felölti a páncélját”. Természetesen a sorozat végén a gyerekek helyet cserélnek. Így minden gyerek képes lesz élvezni az érintést és az érintve levést is.